Wednesday, July 29, 2009

Salam kerinduan buat semua adik-adik, sahabat-sahabat seperjuangan dan juga kakak-kakak yang sentiasa mendoakan saya. Moga doa saya juga sampai buat antum..

Syukran buat semua yang sentiasa meluangkan masa menjenguk ke blog saya, walaupun jarang sekali di update. Permohonan saya, jika anda teringatkan saya, atau lawati blog saya, tolong sedekahkan alfatihah buat saya, moga dengannya anda dan saya memperoleh keberkatan.

Banyak sudah perkara yang saya coretkan sebenarnya, namun setelah di tapis dan di kaji semula, saya membuat keputusan untuk tidak memanjangkannya di sini. Entah mengapa, saya tiada jawapannya.

Kali ini saya cuba lagi untuk bercerita, walaupun tidak arif dalam menyusun ayat, tapi saya cuba juga seadanya.

Saya ingin ceritakan kepada semua tentang kepentingan dalam memaksimumkan masa dalam menuntut ilmu. Sehari-harian bergelar pelajar ketika ini, kehidupan saya lebih selesa berbanding sewaktu bekerja.Saya lebih selesa untuk menyusun jadual harian. Tidak lagi terikat dengan tugasan bagi memaksimumkan keuntungan.

Ramai adik-adik yang bertanya pendapat saya tentang penyusunan aktiviti seharian mereka. Entahla, saya juga tiada jawapan terbaik buat mereka. Saya hanya boleh berkongsi pengalaman yang sedikit cuma. Namun keputusan dan praktikalnya bergantung kepada diri masing-masing.

Bagi saya, dimana jua kita berada, carilah ilmu sebanyak mungkin. Maksimakan ‘keuntungan’ anda.

Saya kini dalam proseskan memaksimakan penguasaan dalam bahasa inggeris. Kadang-kadang bila difikirkan kembali , saya rasa pelik, dari bangku tadika hinggalah kini ( lebih kurang 16 tahun) , bahasa ‘mat saleh’ itu begitu sukar sekali untuk di kuasai. Entah dimana silapnya.Saya juga masih teraba-raba.

“tak payah susah-susahla belajar bahasa kafir laknatullah tu”, ko belajar bahasa arab lagi baik”… kata-kata seorang sahabat semasa di UTMKL masih terngiang-ngiang di telinga saya. Sekadar gurauan cuma, namun ianya cukup ntuk menyedapakan hati saya tatkala pening menyiapkan esei yang panjang.Juga tatkala hampir termuntah menghabiskan bacaan yang sukar.

Walaupun begitu, saya bersyukur, berada di UIAM, hampir setiap hari saya mendapat motivasi untuk lebih menguasai bahasa yang satu ini. Dari mula di bilik kuliah, kawan-kawan dan jua suasana disini, semuanya alhamdulillah sangat membantu. Pensyarah jua sentiasa berpesan mengenai peranan kita sebagai khalifah moden era kini, dalam menyampaikan risalah islam menggunakan bahasa yang sedang di kagumi dunia ketika ini.

Banyak sebenarnya yang boleh dibuat oleh para daie apabila sangat menguasai bahasa inggeris. Tidak kira bagi mereka yang berada dalam kelompok pelajar agama atau akademik.Dalam era manusia sangat memandang kepada material dan ilmu duniawi kini, peranan kita menjadi pakar dalam perkara-perkara ini boleh menghasilakan output da’wah yang bukan sedikit.

Saya masih mencari-cari resipi penguasaan ini. Moga saya boleh berkongsi dengan semua suatu masa nanti.Doakan saya..

Wsalam..

MASYITAH
TUESDAY, ITD,IIUM

4 comments:

Ummi Mujahidah said...

Assalamualaikum, al-fatihah utk akak. sy tertarik dgn post akak kali ni. pdgan sy ada baiknya jg penguasaan dlm bhsa inggeris. sy jg lbh bkyakinan apbla dpt btutur dlm bhsa ingrs dgn baik. xkira dlm apa jua keadaan, bkn bhasa kafir yg di agungkan, tapi bhsa utk prtgktkan ilmu dlm zaman skrg. smga trs bjaya dmedan IIUM.

husna afifi said...

salam
mcm ni mas
ak cdg kn
ko cr quran translation BI
so ko dpt improve english ko

sbb ak pn
mls nk bc novel2 artikel omputih
tp dh bc quran almost everyday
so..bc la gak tafsiran dia
dpt ayt x pnah jumpa
cr kamus
ok
gut lak!

MASYITAH MD.HASSAN said...

ok husna..thanks for you sharing

MASYITAH MD.HASSAN said...

ok husna..thanks for your sharing