LELAKI

Sunday, January 17, 2010

Salam buat semua pengunjung blog ini, moga berada di bawah rahmat Ilahi. Pernahkah anda mendengar isu berkaitan kurangnya pelajar lelaki di Institusi Pengajian Tinggi? Saya yakin pasti semua mengakuinya kerana saya juga yakin pengunjung blog ini terdiri daripada mereka-mereka yang sangat peka dengan isu semasa. Saya tidak pasti bilakah isu ini mula berlegar. Namun, saya sangat pasti ianya tidak pernah usai sehingga kini, walaupun sudah tidak lagi di bahaskan. Mungkin masyarakat kita sudah lali dengan isu ini serta keadaan majoritinya pelajar perempuan atau wanita di mana-mana sudah menjadi biasa.Sudah menjadi adat.

LELAKI KIAN PUPUS?

Saya masih ingat ketika pertama kali menjejakkan kaki ke menara gading. Waktu itu saya masih berumur 17 tahun dan diterima masuk ke Universiti Teknologi Malaysia, City Campus, Kuala Lumpur (Kini di gelar International Campus). Pada Minggu Haluan Siswa (MHS), seorang fasi membangkitkan persoalan ini kepada semua pelajar baru.

" Saya nak tanya satu soalan kepada anda semua, agak-agaknya kenapa ye pelajar lelaki selalu je minoriti kat Universiti? Kita tengok hari ini, satu barisan je pelajar lelaki, selebihnya semua perempuan", penuh lantang dan bersemangat fasi tersebut bertanya, memandangkan audience yang dihadapi lebih daripada seratus orang.

" lelaki tak minat belajar ", jauh kedengaran suara-suara sumbang daripada anonymous yang tidak berani memperkenalkan diri.

" lelaki dah pupus " ,suara anonymous yang lain pula berbunyi, di sambut dengan hilai tawa dari semua.

Seminit kemudian seorang pelajar lelaki mengangkat tangan untuk menjawab.

"Pada pandangan saya ramai di kalangan pelajar lelaki yang pilih untuk sambung belajar di luar negara, sebab tula kat dalam ni sikit je", kata beliau dengan begitu confident

" Betul-betul " , semua pelajar lelaki menyahut di sertai dengan tepukan tanda berpuas hati.

" Oh ye betul jugak kan, perempuan susah sikit nak sambung kat oversea", fasi tersebut yang juga seorang lelaki mengangguk-angguk menyetujui jawapan tersebut.

Saya yang sekadar menjadi pemerhati ketika itu, hanya tersenyum sendiri. Pada saya jawapannya mngkin ya, dan mungkin juga tidak.

MASALAH SISTEM PENDIDIKAN

Ok class, today, our essay's topic is "Women are better than Men in study" , lets come out with the point, kata pensyarah subjek English Writing semasa saya berada di Centre for Languages and Pre- Academic Development (CELPAD), IIUM.

"But first of all sir, I dont agree with this topic, supposed to be "Men are better than Women", seorang pelajar kelas saya menyatakan ketidakpuasan hatinya pada tajuk yang diberikan.

"No I think that is reality, in term of study, Women is always better than Men." saya pula menyampuk, terasa ingin juga mengambil bahagian.Sememangnya isu mempertahankan kaum atau gender masing-masing seringkali menarik perhatian untuk perbahasan.

" Nevermind, it is ok dear, just think that it is just a topic for your essay, no need to think so out of box, we did'nt have enough time to discuss about reality. Just settle up your essay with the logical point and most importantly, without grammatical error", Pensyarah saya kemudiannya menyudahkan perbahasan yang kian hangat hasil tokok tambah daripada pelajar-pelajar lain. Biasanya isu akan jadi lebih panas apabila pelajar International mula bersuara. Ada sahaja idea bombastic yang akan keluar dari benak mereka.

"Ok my first point is probably Men always prefer to study with physical things, rather than teorically reading, memorizing and others. But our education system now mostly focus on teory which are more expert by Women. That is why, they are being excellent in academic ", seorang pelajar lelaki kelas tersebut menyampaikan pandangan beliau.

" Yes, I agree sir, that is why we can see that most of boys prefer to study in technical school compared to girls, and after that they prefered to work as soon as possible. Furthermore, Man is leader and responsible for their family", satu lagi pandangan bernas lahir.

Kali ini saya bersetuju dengan pandangan-pandangan tersebut. Namun persoalan lain yang timbul di benak saya, adakah benar sistem pendidikan yang ada sekarang ini, baik di Malaysia tercinta atau di luar negara, tidak membantu perkembangan pelajar lelaki, sekaligus menyebabkan kemerosotan bilangan mereka di Universiti, hari demi hari? Saya pernah terbaca suatu kajian yang di buat oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris ( maaf link tidak dapat disertakan kerana di dapati sudah tiada) bahawa sistem pendidikan yang kita warisi daripada British pada masa kini, juga mencedok kesan semangat feminisme yang menyerap masuk dalam sisitem pendidikan di London suatu masa dahulu.Semangat memeprtahankan nasib kaum wanita yang timbul pada masa itu telah memaksa kerajaan British merombak sistem pendidikan mereka kepada sistem yang lebih dapat dikuasai oleh pelajar perempuan.Kajian menarik yang dibuat itu pada saya perlu di sebar luaskan, agar mereka-mereka yang berjuang di medan pendidikan dapat berbuat sesuatu untuk masalah ini.

PEDULIKAH KITA?

"Menjaga lembu sekandang lebih mudah daripada menjaga seorang anak perempuan".Ungkapan ini bisa saja di dengar di mana-mana, apatah lagi dari mulut orang tua-tua, termasuk daripada orang tua saya. Menariknya ayah saya menambah, "sekarang ni anak lelaki ke perempuan sama je, lelaki kadang-kadang lebih susah".
Kekurangan lelaki yang berkualiti di dalam masyarakat pastinya mengheret umat sedikit demi sedikit ke lembah kemunduran dan kebinasaan.

Justeru pada saya, tidak guna kita hanya mengeluh, mengkaji masalah, membuat analisa tanpa ada usaha ke arah penyelesaian masalah. Mulakanlah dari dalam diri yakni pembinaan diri agar lebih 'berkualti'. Buat para lelaki khusunya dan para wanita bagi melahirkan generasi lelaki-lelaki yang berkualiti.

Sekadar sedikit perkongsian tentang isu yang tiba-tiba singgah di minda..(^_^)Wallahualam..

2 comments:

tukang kebun solehah said...

lelaki..
kadang2 walaupun kt cafe dorang just kerja setakat buat air atau pelayan biase..xtaw nape,hati ni rase sayu sgt..bile pk2..tabahnye dorang diuji dengan kerja sebagai pembuat air..pengutip sisa2 mkn.. adakah kalau aku kt tempat dorang aku setabah tuh?hntah2 sanggup buat bende bukan2 sbb xmau dipandang rendah..
pk2 walaupun dorang x masuk universiti ataupun x kerja tinggi..tp bilamana dorang tu bersabar & ikhlas mencari sesuap nasi..mungkin dorang tu lebih berkualiti daripada mahasiswa yg belajar imu tinggi2, tp kemudiannya menentang syariat Islam 2 sendiri..

yela..status pendidikan 1 tiket untuk menjadi qudwah hasanah yg baik pd masyarakat, tetapi ada baiknya jugak Allah takdirkan xsemua orang berada di puncak..kalau x sape nk gorengkan keropok acik bawak ari tu?ye dak..huhu..guro je angah..anyhow..keep it up!

MASYITAH MD.HASSAN said...

betul achik, angah pun rasa camtu gak, tu slah satu ciri2 lelaki berkualiti..=)