Wahai anak muda, mengembaralah...

Sunday, May 02, 2010

Salam buat semua sahabat. Moga dalam keadaan sejahtera di samping tugas-tugas dakwah dalam misi memburu cinta Ilahi.InsyaAllah..
Pertama kali saya menyepi hampir dua bulan dari sebarang post baru di blog ini. Menunggu mood menulis yang tidak kunjung-kunjung tiba, entah mengapa..

Kembara bermula..

Semenjak dari zaman persekolahan saya memang suka mencari-cari peluang untuk mengembara. Alhamdulillah target untuk saya habiskan perjalanan ke seluruh negeri di Malaysia telah di tamatkan pada tahun 2008. Negeri terakhir yang saya kunjungi adalah sabah. Segala-galanya menarik di sana bermula dengan makanan, tempat, loghat serta penduduknya.


Ekspidisi Dakwah Di Sabah

Tahun 2007 meninggalkan seribu satu pengalaman manis buat diri saya. Delegasi akademik ke Beijing, China adalah kembara pertama saya keluar dari Malaysia. Banyak peristiwa dan perkara menarik yang saya temui di sana.


Bersama sahabat-sahabat dalam misi menawan tembok besar china.

Alhamdulillah, tahun 2010 menyaksikan episod baru terlakar dalam hidup saya. Pengembaraan ke bumi Scotland seorang diri meninggalkan kenangan yang bukan sedikit dalam diari hidup saya. Terlalu banyak ilmu baru yang saya perolehi di sana. Diri di rasakan begitu kerdil apabila menyaksikan kebesaran Allah dalam setiap penciptaan -Nya.Setiap peristiwa pahit manis telah saya rakamkan dengan baik demi beriltizam untuk pengislahan diri dan juga perkongsian manfaat buat seluruh umat. Moga sedikit demi sedikit ianya bakal terlakar suatu masa nanti.


Scotland : antara tempat pelancongan terbaik di dunia.

Kata penyair, Abu Firas al-‘Amiri yang dikenali dengan Majd al-‘Arab:

“Berpisahlah, nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. Singa jika tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran”. (Fawat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

No comments: