AYAH

Wednesday, February 03, 2010

Salam buat semua, moga dalam terus-terusan memburu cinta Ilahi.Ramai juga sahabat yang komen kepada saya untuk artikel bertajuk 'lelaki' yang saya post seminggu lepas. Ada yang positif dan juga negatif. Walaubagaimanapun, saya menerima semuanya. Cuma saya harap artikel ringkas saya itu tidak disalah tafsirkan. Bukanlah saya maksudkan tidak ada lelaki yang berkualiti. Cuma saya bimbangkan kuantitinya sahaja, jika hendak dibandingkan dengan kuantiti wanita atau muslimat.Teringat saya artikel seorang sahabat berkenaan dengan lambakan muslimah solehah .Apabila masalah sebegini berlaku tentunya poligami disenaraikan sebagai salah satu jalan penyelesaian. Namun sedarkah kita, ketempangan pengkaderan lelaki berkualiti alias soleh adalah punca utama lambakan muslimah solehah!Walaubagaimanapun, sebaliknya berlaku, wanita @ muslimat seringkali di salahkan, dengan alasan mahu menolak poligami, terlalu mengikut emosi, pentingkan diri sendiri dan sebagainya.Wallahualam, saya tidak menolak poligami sebagai jalan penyelesaian, namun cuma mahu mengajak para pembaca berfikir akan punca masalah sebenar dan berusaha ke arah jalan penyelesaian terbaik di antara yang terbaik.

SIAPAKAH LELAKI BERKUALITI?

Mudah sekali soalan ini.Ciri-ciri lelaki sejati atau berkualiti tentu sekali ada pada Rasul junjungan mulia S.A.W.Terlalu banyak kisah tentang kehebatan baginda dalam apa jua posisi.Juga terlalu ramai tokoh-tokoh baik dizaman Rasul, Sahabat,tabi' tabi'in sehinggalah ke era kini, boleh di jadikan panduan. Cuma bagaimana kita mencontohi dan mengambil ibrah itulah yang menjadi ukurannya.

Dalam tahun 2006, ketika masih belajar di UTMKL, saya telah mengikuti satu kursus kepimpinan.Antara slot yang tidak dapat saya lupakan adalah berkenaan mencari idola atau tokoh untuk kita jadikan pembakar semangat dalam membina kejayaan.Slot tersebut telah disampaikan oleh seorang kaunselor, juga dari UTMKL. Beliau menyatakan tokoh terbaik yang perlu dijadikan contoh adalah ibu dan bapa kita sendiri.Ini kerana siapa pun mereka baik seorang peguam, pensyarah, doktor, guru, nelayan hatta seorang pengemis sekalipun, merekalah orang yang telah berjaya melahir dan membesarkan kita sehingga kini. Justeru merekalah yang sangat perlu menjadi idola utama dalam diri kita.Kualiti yang ada dalam diri mereka tidak dapat kita gambarkan walau dengan jutaan tulisan. Kualiti inilah yang perlu kita gali.

Berbalik kepada persoalan lelaki berkualiti, pada saya panduan terbaiknya adalah kualiti yang ada kepada seorang insan yang bergelar bapa, ayah, abah, abi, walid atau apa jua gelaran.

UNTUKMU AYAH

Lelaki utama dalam hidup saya ialah ayah saya.Saya sangat rapat dengan ayah, sangat mengagumi beliau.Setiap patah perkataannya sentiasa memberi motivasi dalam diri saya.Pada saya ayah seorang lelaki yang sangat hebat. Beliaulah wira saya. Walaupun ayah tidak pernah menjejakkan kaki ke Sekolah menengah sekalipun, tetapi akhlak dan kualiti beliau tiada tandingan pada saya.

Ayah dilahirkan sebelum Malaysia mencapai merdeka. Kisah pahit maung hidup dalam peperangan tidak pernah beliau lupa. Ketika berumur 12 tahun, ayah sudah mula hidup sendiri. Setiap hari bangun pagi, dengan memikirkan bagaimanakah cara mendapat sesuap rezeki untuk diri sendiri. Namun ayah sentiasa gigih, setia meneruskan perjalanan walau apa jua cabaran.Sehingga ayah dewasa, berkahwin dengan emak dan membesarkan kami enam beradik. Semuanya dengan usaha gigih beliau sendiri. Walaupun tidak mewah, dari kecil sehingga kini saya tidak pernah merasa kekurangan. Apa jua yang di hajati pasti di penuhi ayah.Masih saya ingat, ayah lah yang setia menghantar dan menjemput saya dengan basikal tuanya di sekolah suatu masa dahulu. Ayahlah yang bersusah payah menghantar keperluan saya dengan motosikalnya semasa saya tinggal di asrama suatu ketika dahulu.Ayah tidak pernah merasa penat.Sentiasa berusaha memberi yang terbaik untuk anak-anaknya.



Ayah sentiasa menjaga kualiti rezeki yang diterimanya. Setiap hari ayah akan bertolak 2 atau 3 jam awal ke tempat kerja. Katanya biar berkat hasil yang di peroleh.Seumur hidup ayah tidak pernah berhutang. Katanya hutang itu pemusnah hidup. Beliau sanggup mengayuh basikal selagi wang simpanan untuk membeli motosikal belum cukup.Tatkala orang lain bergaya dengan kereta, ayah masih setia dengan motosikalnya, kerana tidak mahu berhutang. Tatkala orang lain membuat pinjaman bank untuk memiliki rumah yang lebih baik, ayah berusaha membina sendiri sedikit demi sedikit rumah kedua buat kami sekeluarga.

Ayah sentiasa menjaga solatnya. Ayah juga sangat akrab dengan masjid.Sehingga kini masanya lebih banyak dihabiskan di masjid berbanding dirumah. Masjid adalah rumah rehatnya. Tempat beliau merancang hidupnya, tempat beliau mengadu masalahnya.

Ayah sangat menjaga pemakanannya.Sepanjang hidup bersama ayah, saya tidak pernah melihat beliau menambah nasinya. Katanya makan apabila perlu. Ayah juga makan sedikit sahaja. Lebih sedikit dari saya sendiri. Kata ayah orang yang menjaga makan, hidupnya panjang.Ayah juga tidak pernah minum air bergula atau berais bersama nasi. Air masak sahaja permintaannya. Kata ayah, air itu penyebab penyakit.

Ayah sangat peka dengan isu semasa. Politik, sukan, ekonomi menjadi kegemarannya. Kata ayah, jika hidupnya tidak susah suatu masa dahulu, pasti beliau sudah bergelar YB sekarang.Saya juga kadang-kadang termalu sendiri jika ayah lebih mendahului isu berbanding saya.

Terlalu banyak tentang ayah jika hendak di senaraikan.Walaupun ayah tidak pernah tahu menggunakan komputer, apatah lagi membuka blog, namun post ini saya tujukan khas buat ayah.Oh ayah, kualiti dirinya tidak tercapai rasanya oleh saya, walaupun beliau telah menghantar saya ke Universiti.

Lagu di bawah ini saya tujukan khas buat ayah dan juga buat para lelaki yang sentiasa berusaha menambah kualiti diri. Wallahualam...


2 comments:

Anonymous said...

mas...
tetiba teringat abah aku...
huhuuu
selalunya asyik dok teringat arwah mak jeee..
abah yg masih hidup, jarang ingat..
-nad-

MASYITAH MD.HASSAN said...

nad,
hargailah sebelum terlambat...
cinta xkan datang jika tidak memberi
cinta xkan dapat jika xmenghargai..=)